WOJCIECH MICHLEWICZ
REGULAMIN DZIAŁANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
na terenie Zespołu Szkół Nr.6 im.St. Staszica – w Szczecinku
Artykuł 1
Podstawa prawna
Prawa ucznia określają następujące dokumenty:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Konwencja o Prawach Dziecka,
- Ustawa o Systemie Oświaty,
- Statut Szkoły.
Artykuł 2
Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
Artykuł 3
Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje uczeń, który wyrazi zgodę na pełnienie funkcji i wygra w organizowanych w szkole wyborach.
Artykuł 4
Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:
- Rzecznik jest osobą dostępną dla każdego ucznia i nauczyciela.
- Uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście.
- Rzecznik wysłuchuje ucznia i konsultuje się ze swoim zespołem w celu uzgodnienia sposobu rozwiązania sprawy.
- Rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, w razie konieczności zgłasza sprawę dyrektorowi szkoły.
- Rzecznik może być mediatorem między stronami.
- Pytania i wnioski uczniowie mogą kierować do Rzecznika osobiście w formie pisemnej i ustnej oraz do skrzynki.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji, gdy nie uzna naruszenia Praw Ucznia.
Artykuł 5
Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
- Zapoznawanie i propagowanie praw ucznia.
- Reprezentowanie interesów.
- Mediacja między stronami konfliktu.
- Rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów.
- Ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem szkolnym i Samorządem Uczniowskim.
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej uczniów i nauczycieli.
- Wnioskowanie w sprawie zawieszenia kar i udzielanie poręczeń w wypadku ciężkiego naruszenia przepisów wynikających ze Statutu Szkoły i powszechnie przyjętych norm współżycia w społeczeństwie.
- Rzecznik ma prawo do niezależności w sprawowaniu swojej funkcji w ramach obowiązujących przepisów, odstąpienia od podjęcia interwencji. • Rzecznik może rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie, rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły, organizować konfrontacje wyjaśniające, uczestniczyć w roli obserwatora w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem na wniosek ucznia, inicjować w szkole działania na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia. Artykuł 6
Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
- Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego . • Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Kontrola realizacji spraw spornych. Artykuł 7
- W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania: • Sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
- Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
- Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
Artykuł 8
Tryb postępowania w kwestiach spornych „nauczyciel – uczeń”:
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- W razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Rady Pedagogicznej czy dyrektora szkoły.